Vastaus Tauno Lahtisen mielipiteeseen Paasikiventien liikennevalojen sammuttamisesta

Kuva Paaikiventien kolmen kaistan ylityksestä

Perussuomalaisten varavaltuutettu Tauno Lahtinen kirjoitti vaarallisen mielipiteensä Paasikiventien liikennevalojen sammuttamisesta 10-tien siltaremontin ajaksi (HäSa 25.2.).

En ollut uskoa entisen poliisin kannanottoa todeksi. Lahtinen vaatii liikennevalojen sammuttamista jopa yli vuodeksi ja perustelee sitä raskaan liikenteen lisääntymisellä. Vaarallisilla asioilla kalastellaan äänestäjiä kuntavaaleissa.

Liikennevalo-ohjauksen tarpeeseen vaikuttaa ensisijaisesti ajoneuvo- ja jalankulkijamäärät sekä liikenneturvallisuustekijät. Liikennevalojen suunnitteluohjeessa on todettu liikenneturvallisuuden heikkenevän ja onnettomuuksien lisääntyvän sekä niiden vakavuuden kasvavan, kun liikennevalot ovat sammutettuina. Lisäksi suunnitteluohjeet sanovat, että pääkaduilla valojen tulisi lähtökohtaisesti olla aina toiminnassa.

Paasikiventie on kaupungin vilkkain pääkatu ja sen poikkileikkaus on leveä. Pääsääntöisesti sillä on kaksi kaistaa suuntaansa ja lisäksi ryhmittymiskaistoja. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtäjaksoinen suojatieylitys on paikoin kolmen ajokaistan pituinen, mikä on merkittävä riski suojatien käyttäjille, mikäli valot eivät ole toiminnassa. Paasikiventien alittaa useampi alikulku, mutta suojatiet muodostavat silti riskin, koska ne ovat suosittuja ylityspaikkoja.

Paasikiventielle on asennettu liikennevalvontakamera, sillä ylinopeudet ja punaisia päin ajaminen ovat olleet ongelma. Nopeuksien kasvaminen olisi myös merkittävä riski valojen sammuttamisessa. Mikäli siltatyö vielä lisää liikennettä Paasikiventiellä, ei mitenkään voida sanoa, että olisi järkevää valoja sammuttaa.

Lisäksi ELY-keskus on laatinut suunnitelmat raskaan liikenteen kiertoreiteiksi, eivätkä ne sisällä Paasikiventietä. Siltatyömaan lävitse pääsee alle 60 tonnisella yhdistelmällä ajamaan. Sama painoraja on Paasikiventien sillalla, joten painavat yhdistelmät eivät voi Paasikiventietä käyttää.

Riihimäellä liikenneympyröitä on ansiokkaasti rakennettu viimeaikoina paljon. Noiden katujen liikennemäärät ovat kuitenkin pienempiä ja risteyksiä on huomattavasti vähemmän niiden varrella. Myöskin katutilaa on enemmän, mihin liikenneympyrä rakentaa.


Allekirjoitus animaatio
Kimi Känkänen

Kirjoitus julkaistu 27.2.2021 lyhennettynä Hämeen Sanomien mielipidepalstalla. Tauno Lahtisen mielipide luettavissa mielipidepalstalta 25.2.2021.

Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *