Liikennemerkit 100 vuotta

Liikennemerkit tänään 100 v. Onneksi olkoon! Juhlan kunniaksi liikennemerkkien lyhyt historia:

Liikennemerkeistä säädettiin ensimmäisen kerran Suomen laissa 31.5.1921. Tuolloin määritettiin ensimmäinen virallinen liikennemerkki, joka oli valkoisista laudoista rakennettu avoin varoituskolmio. Vuonna 1924 väritys muuttui punaiseksi.

Valtioneuvoston päätöksellä säädettiin 16. lokakuuta 1930 kuusi uutta liikennemerkkiä käytettäväksi taajamissa. Tämä päätös ja sen myötä myös liikennemerkit kumottiin 8. heinäkuuta 1937, kun annettiin uusi valtioneuvoston päätös liikennemerkeistä. Tässä yhteydessä otettiin kolmenkymmenen merkin joukossa käyttöön nykyistä vastaava, etuajo-oikeutetulle tielle saapumisesta varoittava kärjellään seisova kolmio.

Vuonna 1957, 27. marraskuuta, annettiin jälleen päätös liikennemerkeistä, mikä lähes kaksinkertaisti käytössä olleiden merkkien määrän. Tässä yhteydessä myös mm. ajoratamerkinnät sisällytettiin päätökseen. Päätöksen mukaisesti kolmion sivumitta kasvoi 70 senttimetristä nykyiseen 90 senttimetriin, joskin taajamissa oli lupa käyttää vielä 70 senttimetristä kolmiota. Pakollista pysähtymistä osoittava merkki otettiin myös käyttöön sen alkuperäisessä ulkoasussaan, missä musta käsi pysäyttää liikenteen. Tällainen merkki on edelleen nähtävissä Riihimäellä erään yksityisen tontin liittymässä.

Kesäkuun 4. päivänä 1971 annettiin asetus, joka poisti edellä mainitun pakollista pysähtymistä osoittavan mustan käden ja korvasi sen nykyisellä STOP-merkillä. Merkin muoto kahdeksankulmaisena ja helposti tunnistettavana ei muuttunut.

Uusimman 2020 voimaan tulleen tieliikennelain myötä Suomessa on 370 erilaista liikennemerkkiä.

Allekirjoitus animaatio
Kimi Känkänen

Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *