Tällä viikolla vietämme toista kertaa järjestettävää Hämeenlinnan ilmaston viikkoa. Ilmaston viikko 2021 on Hämeenlinnalaisten toimijoiden, WWF:n Earth Hour -tapahtuman ympärille suunnittelema teemaviikko. Viikolle on suunniteltu erilaisia koronaturvallisia tapahtumia, jotka löydät Hämeenlinnan kaupungin nettisivuilta.
Viikon teemaan sopivana haluan nostaa esiin liikenteen päästöt, joihin me kaikki voimme kulkutavoillamme vaikuttaa. Liikenne tuottaa Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä noin 20 prosenttia. Tästä potista tieliikenteen vaikutus on peräti 90 prosenttia. Puolet siitä on henkilöautoliikenteen tuotoksia.
Jokainen meistä voi vähentää omia liikkumisen päästöjään
Siirtymällä käyttämään mahdollisimman paljon biopolttoaineita, joukkoliikennettä, sähköautoja (ja uusiutuvaa sähköä), pyöräilyä ja kävelyä voimme osaltamme vaikuttaa positiivisesti päästöjen vähenemiseen. Kävely ja pyöräily ovat parhaimmat liikkumismuodot päästöttömyytensä vuoksi. Joukkoliikenteen suosiminen myös kannattaa. Mitä useampi bussia käyttää, sitä vähemmän se tuottaa laskennallisia päästöjä yhtä käyttäjää kohden.
Myös autoilija voi tehdä ilmastoystävällisen valinnan, mikäli ilman autoa ei esimerkiksi töihin pääse. Tällainen tilanne meillä monella on. Voi valita sähköauton, joka tuottaa vain noin viidenneksen polttomoottorikäyttöisen auton päästöistä. Samalla täytyy kiinnittää huomiota siihen, millaista sähköä ostaa. Autoilija voi myös valita biopolttoainetta käyttävän auton tai pienemmän, vähän kuluttavan auton. Autoilija voi vähentää päästöjään myös kimppakyydein, opettelemalla taloudellista ajoa, yhdistämällä matkojaan ja kulkemalla osan matkaa esimerkiksi joukkoliikenteellä.
Kaupungin mahdollisuudet vaikuttaa asukkaidensa liikenteen päästöihin
Kaupungin tulee omilla toimillaan mahdollistaa asukkaidensa autoilun vähentämistä ja sitä kautta vähentää päästöjä. Kaavoituksessa tulee huomioida, että asuminen ja palvelut säilyisivät lähekkäin ja lähiluonto ja liikuntapaikat olisivat kaikkien saavutettavissa ilman autoa. Kaupungin tulee kaikin toimin pyrkiä houkuttelemaan yrityksiä alueelleen, jotta työpaikkoja olisi tarjolla paikallisesti, eikä tarvitsisi pendelöidä niin runsain mitoin pois Hämeenlinnasta.
Kävelyä ja pyöräilyä täytyy pyrkiä edistämään jatkuvasti kasvavassa määrin. Päästöttöminä kulkumuotoina ne ovat ylivoimaisia ilmastonmuutosta vastaan taistelussa. Hämeenlinnassakin valtaosa kantakaupunkilaisista asuu pyöräilymatkan päässä keskustasta.
Kävelyn ja pyöräilyn lisäämisessä oleellisena tekijänä ovat hyvä ja laaja verkosto, sekä niiden kunnossapito. Pyöräilyn mahdollisuutta osana joukkoliikennematkaa tulee kehittää lisäämällä laadukasta pyöräpysäköintiä linja-autopysäkeille. Kaupunkipyöräjärjestelmällä voitaisi lisätä etenkin koulu- ja työmatkapyöräilyä. Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen löytyy paljon erilaisia keinoja, joita kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa etsitään ja asetetaan toimenpiteiksi tuleville vuosille.
Haastan jokaisen lukijan vaihtamaan tällä viikolla vähintään yhden matkan kävelyyn tai pyöräilyyn, minkä muutoin olisit tehnyt autolla. Muutos alkaa yhdestä teosta.
Kommentit