Hämeenlinnan pyöräilyuutiset 1/23

Hämeentien havainnekuva

Aloitetaan iloisilla uutisilla! Hämeentien saneeraukselle saatiin valtion tukea yli puoli miljoonaa euroa. Tarkemmin sanottuna 511 850 euroa. Hakemuksen päätös piti alun perin tulla vuoden loppuun mennessä, mutta Traficomille oli tullut niin paljon hakemuksia, että niiden arvioiminen vei odotettua kauemmin aikaa. Vuoden 2022 rahoituskierrokselle tuli Traficomille peräti 101 hakemusta ja jaettavana oli 15,4 miljoonaa euroa. Meidän hakemuksemme mukaisesti myönnetty avustus Hämeentielle oli yhdeksänneksi suurin myönnetyistä 61 avustuksesta. Muut avustusta saaneet hankkeet löytyvät Traficomin sivulta.

Hämeentielle rakennetaan kaupunkimme ensimmäiset yksisuuntaiset pyörätiet. Molemmin puolin katua siis pyöräillään vain yhteen suuntaan. Kävely sujuu molemmin puolin kaksisuuntaisesti. Puita eikä pysäköintiä kadulta karsittu suunnittelupöydällä lainkaan. Molemmin puolin säilyy pysäköinti, vain linja-autopysäkkien kohdalla ei luonnollisestikaan pysäköidä. Linja-autopysäkit toteutetaan ajoratapysäkkeinä, jotta pysäkeille saadaan mahtumaan odotustila. Alla olevassa kuvassa on esitetty havainnollisesti miltä Hämeentie tulee näyttämään syksyllä.

Hämeentien havainnekuva
Kuvassa esitetty Hämeentie, jolle rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet. Kuvan poikkileikkauksen kohdalla linja-autopysäkki.

Sain ehdotukseni yllättävän helpostikin läpi ja Hämeentiellä kokeillaan myöskin Hämeenlinnassa ensikertaa projisoitavia liikennemerkkejä. Kadun pintaan siis heijastetaan kävelytien ja pyörätien liikennemerkit, mikä auttaa hahmottamaan kulkumuotojen paikan katutilassa pimeän aikaan ja erityisesti kun maassa on lunta, mikä peittää ajoratamerkinnät. Projisoitavat liikennemerkit ovat Oulusta lähtöisin oleva keksintö ja niitä on käytössä jo ainakin Lahdessa.

Keskustan pyörätiekokeilu kaatui kustannuksiin

Sen sijaan valtuuston 2021 päätöksellä alettiin keskustaan tutkimaan pyörätiekokeilun tekemistä. Nyt sekin on monien vaiheiden jälkeen lopulta haudattu.

Syksyn 2021 budjetin käsittelyn yhteydessä valtuusto päätti olla rakentamatta jo suunniteltua ja valtion yli miljoonalla eurolla tukemaa pyörätietä Sibeliuksenkadulle. Samalla valtuusto otti investoinneista sille varatun summan pois ja päätti toteuttaa kevytpyörätiekokeilun Sibeliuksenkadulle ja Kasarmikadulle. Tähän ei myöskään annettu yhtään rahaa budjettiin.

Sitä tutkittiin ja mietittiin mikä on kevytpyörätie ja miten kokeilun saisi järjestymään. Todettiin, että Sibeliuksenkatua ei voida ajaa etelään ilman liikennevaloja Palokunnankadulle. Sen kalleuden vuoksi ainoaksi vaihtoehdoksi lopulta jäi kaksisuuntainen pyörätiekokeilu Kasarmikadulle. Kun valtuusto oli päättänyt ilman minkäänlaista valmistelua kahden kadun kokeilusta, niin siunaus kokeilun suunnittelun jatkamiselle yhdelle kadulle haettiin päättäjiltä.

Lopulta suunnittelun päästyä pidemmälle hanke törmäsi pelastuslaitoksen ja viranomaisten lausuntojen jälkeen liian suuriin kustannuksiin. Kaupunkirakennetoimialalla oli budjetoitu hankkeeseen 50 000 euroa, mutta kustannuksien arvioitiin lopulta nousevan 80 000 – 100 000 euroon. Siispä kaupunkirakennejohtaja päätti esittää päättäjille, että hankkeen suunnittelu lopetetaan ja kokeilua ei toteuteta.

Keskustan kehittäminen jatkuu

Keskustan kävelyn ja pyöräilyn kehittämiseksi käynnistettiin pyörätiekokeilun hautaamisen yhteydessä suunnitelman laatiminen ja sitähän me odotamme kieli pitkällä! Tästä tiedosta innostuneena tein nopean vision keskustan liikenteen kehittämiseksi. Tämä on hyvin raakile ja sisältänee vielä monta höpöä. Mutta mielestäni tässä olisi ideaa (kuva alla) keskustelun pohjaksi. Toivottavasti kaupunkilaisia osallistetaan työpajoilla ja kyselyillä aloitetussa työssä.

Ajatuksenani on mahdollistaa kaikilla kulkumuodoilla mahdollisimman hyvä yhteys keskustan ytimeen. Siispä autoliikenteelle pitäisi avata Kasarmikatu ja ainakin osa Hallituskatua kaksisuuntaiseksi. Keskustan läpi muodostuisi hieno kävelyalue palvelemaan ja elävöittämään keskustaa ja tarjoamaan turismille uusia mahdollisuuksia. Olen jo aiemminkin puhunut mahdollisesta Sibeliusreitistä. Tällä ratkaisulla saisi hienon käveltävän reitin, minkä varrelle sijoittuisivat Sibeliukselle tärkeä kirkko, Sibeliuskoti, Sibeliuspuisto ja patsas, Sibeliuksen vanha koulu, Lyseon rakennus sekä Hämeen linna, ja siitä voisi vielä jatkaa Aulangolle.

Visio Hämeenlinnan keskustasta
Pikainen visioni Hämeenlinnan keskustan liikenteen kehittämiseksi. Kaikille kulkumuodoille mahdollisimman hyvä saavutettavuus keskustan palveluiden äärelle. Kuitenkin tarkoituksena rauhoittaa keskustan katuja läpiajoliikenteeltä runkoreitin ulkopuolella.
Kimin allekirjoitus

Kommentit

  1. Ideointi on hyvää,toteutus tässä on kylässä ikusuusprojeti!

    1. Ei auta kun yrittää aina uudelleen. Jos lakkaa yrittämästä, ei ainakaan tapahdu mitään.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *